Методичні наробки

Методичний посібник 
Збірка творчих розробок уроків
«Творчі уроки – фактор навчальної творчості»

 


Розробка позакласного заходу з трудового навчання
"Містечко умільців"

Назва заходу: « Містечко умільців».
«Містечко умільців» – інтерактивний позакласний захід з декоративного мистецтва. Цей захід проводиться на велику кількість дітей одночасно у формі майстер-класів по різним видам образотворчого і декоративно-ужиткового мистецтва. Діти працюють на станціях у невеликих групах (5-6 чоловік). На станціях майстри навчають азам технології виготовлення того чи іншого виробу. Назви станцій і направленість роботи майстри обирають самостійно. Для проведення свята необхідно підготувати матеріали для роботи, шаблони, заготовки, рекламний плакат та презентацію своєї майстерні.
Діти ходять від майстерні до майстерні та навчаються виготовляти різні вироби, які вони потім забирають собі. В кінці заходу підводяться підсумки, проводиться виставка дитячих виробів.
Мета: заохотити до вивчення та опанування різних видів декоративного мистецтва учнівську молодь засобам проведення масового майстер-класу. Познайомити дітей з вже існуючими та новітніми видами мистецтва, з їх методикою. Навчити дітей виготовляти власними руками декоративні поробки. Прививати дітям естетичний смак та розширювати їх кругозір.
Місце проведення: актова зала, класна кімната.
Вікова категорія дітей: 9-14 років.
Обладнання: фарби, альбоми, кольоровий папір, ножиці, кісточки для малювання, клей ПВА, кольоровий та білий картон, воскові олівці, праска, стрічки для вишивання, тканина для вишивання, голки для вишивання, соли для розміщення майстерень, прикрашена дошка, плакати з назвами майстерень.
Сценарний план заходу
1.Вихід ведучої.
-         Доброго дня, шановні гості! Щиро вас вітаємо у нашому місті наймайстерніших рукодільниць! Сьогодні свої промені простягла до вас веселка, яка подарує нам красу сучасного та народного мистецтва.
-         Зустрічайте наших майстринь оплесками!
1.     Вихід майстринь та виконання пісні «Радужная арка» А.Ільєнко.
-         Співаймо разом з нами пісню, яка приведе нас до красивої та чарівної казки. (Ведучі свята співають пісню, а гості та учасники повторюють на приспіві). 
Назва заходу: « Містечко умільців».
«Містечко умільців» – інтерактивний позакласний захід з декоративного мистецтва. Цей захід проводиться на велику кількість дітей одночасно у формі майстер-класів по різним видам образотворчого і декоративно-ужиткового мистецтва. Діти працюють на станціях у невеликих групах (5-6 чоловік). На станціях майстри навчають азам технології виготовлення того чи іншого виробу. Назви станцій і направленість роботи майстри обирають самостійно. Для проведення свята необхідно підготувати матеріали для роботи, шаблони, заготовки, рекламний плакат та презентацію своєї майстерні.
Діти ходять від майстерні до майстерні та навчаються виготовляти різні вироби, які вони потім забирають собі. В кінці заходу підводяться підсумки, проводиться виставка дитячих виробів.
Мета: заохотити до вивчення та опанування різних видів декоративного мистецтва учнівську молодь засобам проведення масового майстер-класу. Познайомити дітей з вже існуючими та новітніми видами мистецтва, з їх методикою. Навчити дітей виготовляти власними руками декоративні поробки. Прививати дітям естетичний смак та розширювати їх кругозір.
Місце проведення: актова зала, класна кімната.
Вікова категорія дітей: 9-14 років.
Обладнання: фарби, альбоми, кольоровий папір, ножиці, кісточки для малювання, клей ПВА, кольоровий та білий картон, воскові олівці, праска, стрічки для вишивання, тканина для вишивання, голки для вишивання, соли для розміщення майстерень, прикрашена дошка, плакати з назвами майстерень.
Сценарний план заходу
1.Вихід ведучої.
-         Доброго дня, шановні гості! Щиро вас вітаємо у нашому місті наймайстерніших рукодільниць! Сьогодні свої промені простягла до вас веселка, яка подарує нам красу сучасного та народного мистецтва.
-         Зустрічайте наших майстринь оплесками!
1.     Вихід майстринь та виконання пісні «Радужная арка» А.Ільєнко.
-         Співаймо разом з нами пісню, яка приведе нас до красивої та чарівної казки. (Ведучі свята співають пісню, а гості та учасники повторюють на приспіві).




«Радужная арка»
Артём Ильенко
1.     Солнце вешнее с дождём
Строят радугу вдвоём,
Семицветный полукруг
Из семи широких дуг.      2 раза
Припев:
Радужная арка,                          2 раза
Засверкала ярко,              2 раза
Сквозь неё видны луга.    2 раза
Радуга!                              2 раза
2.     Нет у солнца и дождя
Ни идейного гвоздя,
А построили в 2 счета
Поднебесные ворота.                2 раза
2.     Презентація майстерень (комп’ютерна презентація Power Point).
-         Ну а зараз ми представляємо вам своїх майстринь та їх творчі майстерні.
Виступ майстринь
1)    Петриківський розпис - візитна картка України
Село Петриківка в Дніпропетровській області – одне з тих, де дбайливо зберігають традиції древніх народних промислів. Знаменитий петриківський розпис давно став візитною карткою України.
Петриківку близько 240 років тому заснував сам Петро Калнишевський. І відразу ж у вільному козацькому селі Петриківка з’явився цікавий звичай: жінки стали розписувати стіни хат барвистими квітковими візерунками.
1)    Паперова пластика орігамі.
А хто з вас знає, що являє собою мистецтво орігамі?
Орігамі («складений папір») — давнє мистецтво чарівного дійства  складання з паперу різних фігурок. Мистецтво орігамі бере свої корені з Китаю, де й був вперше створений папір. Спочатку орігамі використовувалося в релігійних цілях. Довгий час цей вид мистецтва був доступний тільки представникам вищого суспільства, де було признаного гарного смаку володіння технікою складання з паперу. Тільки після другої світової війни орігамі потрапило в Америку і Європу, де зразу стало дуже популярним.





2)    Писанкарство.
Українська писанка-символ України, найдавніше народне мистецтво. Належить воно землі українській та символізує прихід весни та пробудження всього живого на землі . За основу в роботі беруть біле яйце, яке потім розписують за допомогою писачка та воску. Крашанка притаманна  саме запорізькій землі. Ще в народі фарбували яйця природними барвниками. Сьогодні на нашому майстер - класі ви самі навчитеся створювати невеличкі символи свята Великодня – пречудові писанки.






3)    Вишивка стрічками.
Вишивка стрічками – один з широко розповсюджених сьогодні різновидів вишивки. Замість звичайних ниток муліне використовуються вузенькі атласні стрічки, яким при вишивці придають об’ємну форму. А вишивка має дуже привабливий вигляд, при цьому , в більшості випадків, пелюстки та листочки закріпляються всього одним стібком. Цей вид об’ємної вишивки надає квітці форму, яка легко контролюється натягом шва.Цим видом оздоблення можна прикрасити одяг, виконати пано, святкову листівку та багато ін..
5)Народна лялька – мотанка.
Мистецтво створення народної ляльки – мотанки сягає сивої давнини. Нині ми знову повертаємося до свого минулого , до своїх коренів. Колись давно матусі не мали змоги купувати іграшки своїм діткам і тому зі шматка полотна створювали для них іграшки- забавки. Ці іграшки несли й інше смислове навантаження – слугували оберегами в оселі. В наш час мистецтво знову набуло популярності. Іграшки – обереги, подаровані від чистого серця захищають оселю від злих сил.
3.     Практична робота. Майстер-класи.
(Після презентації учасники свята розходяться невеликими групами по різним майстерням (в даному випадку майстерні – окремі столи) та навчаються принципам виготовлення того чи іншого виробу. Під час проведення майстер-класів лунає розважальна музика).
4.     Виставка виробів.
(По закінченню роботи майстерень всі учасники майстер-класів виносять свої вироби на виставку. Тривалість майстер-класів залежить від кількості учасників та кількості матеріалів та заготовок і регулюється організаторами заходу).
5.     Підсумки заходу.
     Виставка. Заключне слово.
«Радужная арка»
Артём Ильенко
1.     Солнце вешнее с дождём
Строят радугу вдвоём,
Семицветный полукруг
Из семи широких дуг.      2 раза
Припев:
Радужная арка,                          2 раза
Засверкала ярко,              2 раза
Сквозь неё видны луга.    2 раза
Радуга!                              2 раза
2.     Нет у солнца и дождя
Ни идейного гвоздя,
А построили в 2 счета
Поднебесные ворота.                2 раза
2.     Презентація майстерень (комп’ютерна презентація Power Point).
-         Ну а зараз ми представляємо вам своїх майстринь та їх творчі майстерні.
Виступ майстринь
1)    Петриківський розпис - візитна картка України
Село Петриківка в Дніпропетровській області – одне з тих, де дбайливо зберігають традиції древніх народних промислів. Знаменитий петриківський розпис давно став візитною карткою України.
Петриківку близько 240 років тому заснував сам Петро Калнишевський. І відразу ж у вільному козацькому селі Петриківка з’явився цікавий звичай: жінки стали розписувати стіни хат барвистими квітковими візерунками.
1)    Паперова пластика орігамі.
А хто з вас знає, що являє собою мистецтво орігамі?
Орігамі («складений папір») — давнє мистецтво чарівного дійства  складання з паперу різних фігурок. Мистецтво орігамі бере свої корені з Китаю, де й був вперше створений папір. Спочатку орігамі використовувалося в релігійних цілях. Довгий час цей вид мистецтва був доступний тільки представникам вищого суспільства, де було признаного гарного смаку володіння технікою складання з паперу. Тільки після другої світової війни орігамі потрапило в Америку і Європу, де зразу стало дуже популярним.
2)    Писанкарство.
Українська писанка-символ України, найдавніше народне мистецтво. Належить воно землі українській та символізує прихід весни та пробудження всього живого на землі . За основу в роботі беруть біле яйце, яке потім розписують за допомогою писачка та воску. Крашанка притаманна  саме запорізькій землі. Ще в народі фарбували яйця природними барвниками. Сьогодні на нашому майстер - класі ви самі навчитеся створювати невеличкі символи свята Великодня – пречудові писанки.
3)    Вишивка стрічками.
Вишивка стрічками – один з широко розповсюджених сьогодні різновидів вишивки. Замість звичайних ниток муліне використовуються вузенькі атласні стрічки, яким при вишивці придають об’ємну форму. А вишивка має дуже привабливий вигляд, при цьому , в більшості випадків, пелюстки та листочки закріпляються всього одним стібком. Цей вид об’ємної вишивки надає квітці форму, яка легко контролюється натягом шва.Цим видом оздоблення можна прикрасити одяг, виконати пано, святкову листівку та багато ін..
5)Народна лялька – мотанка.
Мистецтво створення народної ляльки – мотанки сягає сивої давнини. Нині ми знову повертаємося до свого минулого , до своїх коренів. Колись давно матусі не мали змоги купувати іграшки своїм діткам і тому зі шматка полотна створювали для них іграшки- забавки. Ці іграшки несли й інше смислове навантаження – слугували оберегами в оселі. В наш час мистецтво знову набуло популярності. Іграшки – обереги, подаровані від чистого серця захищають оселю від злих сил.
3.     Практична робота. Майстер-класи.
(Після презентації учасники свята розходяться невеликими групами по різним майстерням (в даному випадку майстерні – окремі столи) та навчаються принципам виготовлення того чи іншого виробу. Під час проведення майстер-класів лунає розважальна музика).
4.     Виставка виробів.
(По закінченню роботи майстерень всі учасники майстер-класів виносять свої вироби на виставку. Тривалість майстер-класів залежить від кількості учасників та кількості матеріалів та заготовок і регулюється організаторами заходу).
5.     Підсумки заходу.

     Виставка. Заключне слово.




Малокатеринівський НВК «Мрія»





Програма гуртка
декоративно-ужиткового мистецтва

5-8 класи




Розробила:           Винник Євгенія Володимирівна,
вчитель трудового навчання



2013 рік


Винник Євгенія Володимирівна
Освіта вища, Донецький державний інститут
Вчитель трудового навчання Малокатеринівського НВК «Мрія»
Спеціаліст вищої категорії, старший учитель




Під час занять в гуртках декоративно-прикладного мистецтва  прищеплюється  любов до рідного краю,до його історії й традицій, почуття національної гордості за свою державу, за її культуру. Треба знати , любити й поважати свою рідну землю, бо, говорять, що той, хто не знає свого минулого, не може мати й майбутнього. Тому, мене особисто зацікавили народні промисли, прилучилася до них сама, мрію зацікавити цим і своїх вихованців. Саме через залучення дітей до народної творчості виховуємо в них доброту, любов, цікавість. Під час гурткових занять можливе використання багатьох форм та видів діяльності: теоретична та практична робота,  наукова й  пошукова діяльність, екскурсії до музеїв, знайомство з творчими роботами майстрів декоративно-прикладного мистецтва Запорізької області, вивчення видів ремесел та майстрів свого селища, створення сценаріїв свят та участь в їх проведенні. Різні форми творчої діяльності розвивають мислення і уяву, збуджують фантазію, спонукають до творчого пошуку, розвивають естетичні почуття і смаки.
Хочу обрати епіграфом до своєї програми  рядки з поезії Петра Ребра «Нев’янучий цвіт»:
Вже так повелося у нашій родині,
Що справжнє мистецтво – високе й святе.
Народні майстри і народні майстрині,
Ви іскорку Божу в серцях несете!
Саме педагоги, керівники гуртків прикликані розгледіти  цю малесеньку іскорку в серцях і душах своїх вихованців та розпалити велике багаття творчості й любові , яке в майбутньому дасть свої паростки.                  
Мета гуртка декоративно-прикладного мистецтва – залучити вихованців до активної праці, прищепити любов до народної культури, збагатити духовний світ дітей, навчити їх любити й цінувати прекрасне, створювати його власними руками.                                                   
В нинішній час актуальним є створення виробів власними руками, цінними є ті мистецькі витвори, в які вкладена душа людини, що їх створила, її думки й почуття,та прекрасна аура, що передається від однієї людини до іншої. Все ,що створене з любов’ю, несе в собі любов і добро. В наш час, час стрімкого розвитку прогресу, інформаційно-комунікативних технологій, віртуального спілкування дуже часто не вистачає гарних взаємин, щирості та співчуття, саме через витвори мистецтва вбачаю можливості заповнення тих недостаючих  комірок в душі людській.                               
З власного досвіду роботи зробила висновок, що дітям середнього шкільного віку слід частіше змінювати види діяльності, теми занять, тому, що втрачається стійкий інтерес, дітям подобається отримувати якнайшвидше результат, бо мають і практичну зацікавленість - створити власний виріб для дизайну інтер’єру, подарунок для бабусі, мами, подруги, сувенір до свята. В зв’язку з цим, при плануванні гурткових занять, включаю 10-12 тем з різними видами діяльності, так маю можливість виявити нахили учнів та їх цікавість до конкретного виду промислів, аби надалі краще їх розвивати. Програму можна вдосконалювати для використання в старшій ланці, при цьому ускладнювати види робіт, зменшувати кількість тем, обираючи ті, які найбільше зацікавлюють дітей.    

В процесі навчання вирішуються такі завдання:
ü   закріплення та розширення знань, отриманих на уроках трудового навчання, математики, образотворчого мистецтва;
ü   здобуття знань про роботу в різних техніках;
ü   здобуття знань про історію розвитку декоративно-прикладного мистецтва та народних традицій та їх використання;
ü   розвиток творчого потенціалу та індивідуальних особливостей особистості на основі індивідуального підходу до вихованців;
ü   виховання естетичного смаку та розуміння прекрасного;
ü   формування досвіду емоційно-ціннісних відносин та розвиток працелюбності, самостійності, підприємливості, самостійності, відповідальності, чесності, порядності, взаємодопомоги.

    
Вступ
Під час занять в гуртках декоративно-прикладного мистецтва  прищеплюється  любов до рідного краю,до його історії й традицій, почуття національної гордості за свою державу, за її культуру. Треба знати , любити й поважати свою рідну землю, бо, говорять, що той, хто не знає свого минулого, не може мати й майбутнього. Тому, мене особисто зацікавили народні промисли, прилучилася до них сама, мрію зацікавити цим і своїх вихованців. Саме через залучення дітей до народної творчості виховуємо в них доброту, любов, цікавість. Під час гурткових занять можливе використання багатьох форм та видів діяльності: теоретична та практична робота,  наукова й  пошукова діяльність, екскурсії до музеїв, знайомство з творчими роботами майстрів декоративно-прикладного мистецтва Запорізької області, вивчення видів ремесел та майстрів свого селища, створення сценаріїв свят та участь в їх проведенні. Різні форми творчої діяльності розвивають мислення і уяву, збуджують фантазію, спонукають до творчого пошуку, розвивають естетичні почуття і смаки.
Хочу обрати епіграфом до своєї програми  рядки з поезії Петра Ребра «Нев’янучий цвіт»:
Вже так повелося у нашій родині,
Що справжнє мистецтво – високе й святе.
Народні майстри і народні майстрині,
Ви іскорку Божу в серцях несете!
Саме педагоги, керівники гуртків прикликані розгледіти  цю малесеньку іскорку в серцях і душах своїх вихованців та розпалити велике багаття творчості й любові , яке в майбутньому дасть свої паростки.                  
Мета гуртка декоративно-прикладного мистецтва – залучити вихованців до активної праці, прищепити любов до народної культури, збагатити духовний світ дітей, навчити їх любити й цінувати прекрасне, створювати його власними руками.                                                   
В нинішній час актуальним є створення виробів власними руками, цінними є ті мистецькі витвори, в які вкладена душа людини, що їх створила, її думки й почуття,та прекрасна аура, що передається від однієї людини до іншої. Все ,що створене з любов’ю, несе в собі любов і добро. В наш час, час стрімкого розвитку прогресу, інформаційно-комунікативних технологій, віртуального спілкування дуже часто не вистачає гарних взаємин, щирості та співчуття, саме через витвори мистецтва вбачаю можливості заповнення тих недостаючих  комірок в душі людській.                               
З власного досвіду роботи зробила висновок, що дітям середнього шкільного віку слід частіше змінювати види діяльності, теми занять, тому, що втрачається стійкий інтерес, дітям подобається отримувати якнайшвидше результат, бо мають і практичну зацікавленість - створити власний виріб для дизайну інтер’єру, подарунок для бабусі, мами, подруги, сувенір до свята. В зв’язку з цим, при плануванні гурткових занять, включаю 10-12 тем з різними видами діяльності, так маю можливість виявити нахили учнів та їх цікавість до конкретного виду промислів, аби надалі краще їх розвивати. Програму можна вдосконалювати для використання в старшій ланці, при цьому ускладнювати види робіт, зменшувати кількість тем, обираючи ті, які найбільше зацікавлюють дітей.    

В процесі навчання вирішуються такі завдання:
ü   закріплення та розширення знань, отриманих на уроках трудового навчання, математики, образотворчого мистецтва;
ü   здобуття знань про роботу в різних техніках;
ü   здобуття знань про історію розвитку декоративно-прикладного мистецтва та народних традицій та їх використання;
ü   розвиток творчого потенціалу та індивідуальних особливостей особистості на основі індивідуального підходу до вихованців;
ü   виховання естетичного смаку та розуміння прекрасного;
ü   формування досвіду емоційно-ціннісних відносин та розвиток працелюбності, самостійності, підприємливості, самостійності, відповідальності, чесності, порядності, взаємодопомоги.


Пояснювальна записка
         Програма гуртка розрахована  на 216 годин (три заняття на тиждень по 2 години) з дітьми середнього шкільного віку. В такому віці у дітей з’являється бажання пізнати прекрасне, створити власноруч вироби, порадувати своїх рідних та близьких. Програма складається з 12 розділів та включає в себе такі види мистецтва, як ліплення із солоного тіста, робота з папером, плетіння газетними трубочками, вишивка рушничків, серветок, в’язання гачком та на спицях, виготовлення м’якої іграшки, сувенірів та прикрас на свята, створення колажів поєднанням різних технік.
         В нинішній час велике значення, під час гурткових занять, приділяється самостійності учнів, виявленні й розвитку їх творчих здібностей, вмінню обрати власний варіант виробу, поєднати декілька технік в одній композиції, проявити творчість, уяву та фантазію.
На вступному занятті учні знайомляться з програмою гуртка, режимом роботи гуртка, правилами поведінки, безпечної праці під час роботи, правилами організації робочого місця та ін. Під час вивчення розділу «Барви золотої осені» обов’язковою є екскурсія в природу.  Діти знайомляться з ознаками осені, кольорами,готують природний матеріал для подальшого використання при вивченні теми «Аплікація». [Додаток 4]
Під час екскурсії вихованці спостерігають за природними явищами, описують свої спостереження, милуються осіннім краєвидом.
Тема «Виготовлення аплікації» включає в себе роботу з різними матеріалами-папером, тканиною, волокнистими матеріалами, тополиним пухом, природними матеріалами та ін.                                                      
Під час вивчення теми «Вишивка - як вид декоративного промислу в Україні» діти займаються пошуковою роботою, знайомляться з історією виникнення української вишивки, вивчають орнаменти, вчаться їх розробляти й створювати власну композицію для вишивки. Далі реалізують власні плани під час вишивки серветки, рушничка, тощо.                  
Дуже добре розвиває моторику рухів та сприяє створенню гарного настрою ліплення з солоного тіста, пластиліну, холодної порцеляни. З задоволенням учні розписують створені вироби аквареллю, гуашевими чи олійними фарбами, надаючи їм образності та виразності, а композиції - завершеності.                                
Коли вивчаємо тему «Виготовлення м’якої іграшки», то цікаво спостерігати, як учні проявляють спостережливість, близькість з природою, фантазію, гумор. Вони не лише виконують варіанти іграшок, запропоновані керівником, але й створюють власні проекти, користуючись методами фантазування, методами біоніки та фокальних об’єктів. Іграшки ніби оживають в їх руках та отримують назви й імена.                               
Продовжити виготовлення м’якої іграшки можливо й вивчаючи тему «В’язання гачком та на спицях». Можна запропонувати учням масу об’єктів для виготовлення: іграшки для пальчикового театру, серветки, чохли для мобільних телефонів, косметички, предмети одягу та ін. Під час роботи учні поринають в світ фантазії, вчаться «читати» схеми, знайомляться з сільськими умільцями.                                                                 
Дізнатися про обереги та навчитися створювати їх власноруч, вміти добирати матеріали й знати їх значення можна під час вивчення теми «Обереги в житті людини». Робота з папером теж є дуже цікавою, на мій погляд. Крім того, частково вирішується проблема з утилізацією матеріалу, діти опановують техніку лозоплетіння, заміняючи лозу газетними трубочками. При наявності матеріалу газетні трубочки можна замінити на лозу.
До різних свят вихованці полюбляють виготовляти сувеніри, тож доречним є вивчення розділу «Виготовлення сувенірів та ялинкових прикрас».
Завершуючи вивчення тем проводяться виставки творчих робіт вихованців, до свят готуються сценарії та проводяться масові заходи за участю гуртківців.
Основні вимоги до знань, умінь та навичок учнів
Учні повинні знати :
ü  історію розвитку різних видів декоративних промислів, народні традиції з їх використання;
ü  початкові відомості про кольорове поєднання у виробах;
ü  інструменти, обладнання, пристрої для виготовлення виробів в техніках в рамках програми;
ü  властивості матеріалів, які будуть використовуватися під час роботи;
ü  технологію виконання аплікацій з різних матеріалів, в’язання, паперопластики, виготовлення м’якої іграшки, виготовлення колажів.
ü  термінологію ручних та машинних видів робіт, волого – теплової обробки;
ü  вимоги до якості робіт;
ü  способи догляду за виробами, виготовленими в різних техніках, обраних програмою;
ü  правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги та організацію робочого місця під час виготовлення виробів;
ü  оформлення творчих робіт та догляд за ними.
Учні повинні вміти :
ü   проектувати вироби для виготовлення в техніках в рамках програми;
ü   добирати правильно інструменти та вміти користуватися ними, правильно добирати обладнання;
ü   добирати матеріали, фурнітуру та види оздоблень за необхідністю;
ü   виконувати вироби в різних техніках, доглядати за ними;
ü   контролювати якість виконуваних робіт;
ü   поєднувати ручні, машинні види робіт, виконувати волого-теплову обробку;
ü   дотримуватися правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог та організації робочого місця під час виконання робіт та догляду за виробами.
Орієнтовний перелік інструментів, обладнання та матеріалів для організації роботи гуртка:
ü Голки;
ü Шпильки;
ü Булавки;
ü Ножиці;
ü Лінійки;
ü Олівці;
ü Шаблони;
ü Тканина, пряжа, хутро, нитки вишивальні, синтапон, фурнітура та ін..




Навчально-тематичний план
               
п/п
Тема
Кількість годин
разом
теорія
практика
екскурсії
1.
Вступне заняття
2
1
1
-
2.
Барви золотої осені
12
2
8
2
3.
Аплікація
26
4
20
2
4.
Виготовлення колажів
14
2
12
-
5.
Робота з пап’є-маше
10
2
8
-
6.
Виготовлення сувенірів, ялинкових прикрас
10
2
8
-
7.
Ліплення із солоного тіста
10
2
8
-
8.
Вишивка - як вид декоративного промислу в Україні
42
10
30
2
9.
Виготовлення м’якої іграшки
20
2
18
-
10.
Плетіння гачком та на спицях
24
10
14
-
11.
Плетіння газетними трубочками
30
4
26
-
12.
Наші обереги
14
2
12
-


Організація роботи гуртка
п/п
Теми занять
Кількість
годин
1.
Вступне заняття
Ознайомлення вихованців з режимом роботи гуртка, програмою гурткових занять, організацією робочого місця, правилами безпечної праці під час різних видів робіт, правилами особистої гігієни та санітарії.
2
2.
Барви золотої осені
Золота осінь в природі. Кольори,природні  матеріали для аплікацій, спостереження за весняними явищами в природі. Екскурсія в природу. Правила  дорожнього руху та поведінка під час екскурсії. Збір природних матеріалів для роботи.
Виконання  монотипії «Дощ із листя» ( із фарби та листя з цікавою фактурою). Створення композиції «Осінній краєвид», «Птахи відлітають», «На галявині».
Форми практичної роботи:виконання монотипії, збір природних матеріалів, милування природою, спостереження за весняними явищами.
12
3.
Аплікація
Ознайомлення з видами аплікацій. Матеріали для виготовлення, техніка роботи. Безпека праці при роботі з ріжучими інструментами.
Аплікація із засушеного природного матеріалу (листя, частини рослин, квіти, бутони. Поєднання засушених матеріалів з пір’ям, стразами, бісером, мушлями, стеклярусом.
Аплікація з паперу. Об’ємна пластика з паперу. Виготовлення українського віночка із паперових квітів.
Техніка роботи з паперовими серветками. Виготовлення квітів із серветок (троянди, гвоздики, ромашки та ін..)
Аплікація із тканини та волокнистих матеріалів. Створення тематичних композицій.
Аплікація із тополиного пуху. Особливості виготовлення аплікації. Заготівля та підготовка матеріалів до роботи. Особливості в підборі фону для роботи. Створення сюжетної композиції.
Форми практичної роботи: підбір матеріалів до роботи,розробка ескізу,підготовка фону, екскурсія до народних умільців.
Очікувані результати: тематична композиція «Український віночок», «Соняхи», «Букетик квітів» та ін..
26
4.
Виготовлення колажів
Матеріали для виготовлення колажів, фон, техніка виконання. Безпека життєдіяльності  під час роботи. Поєднання різних видів технік для виконання колажів (шкіра, об’ємна  вишивка, соломка, тканина та ін..)
Естетичне значення колажів. Рослини – символи України, їх значення в житті українців,використання в створенні композицій.
Форми практичної роботи: ознайомлення із зразками робіт, створення композицій , пошукова робота.
Очікувані результати: тематичні композиції «Літній день», « Метелики», колажі з уяви.
14
5.
Робота з пап’є-маше
Техніка виконання, матеріали, інструменти для роботи. Безпека праці під час роботи. Види паперу та робота з ним.
Повторне використання сировини. Розробка ескізу для створення посуду.
Виготовлення декоративної тарілі. Розписування тарілі.
Виготовлення карнавальних масок. Розмальовування, оздоблення.
Форми практичної роботи: створення ескізів, пошук виробів-аналогів, підготовка матеріалів, виготовлення виробів.
Очікувані результати: карнавальні маски за вибором учня, декоративна  тарілка.
10
6.
Виготовлення сувенірів, ялинкових прикрас
Техніка виготовлення сувенірів та ялинкових прикрас. Матеріали, інструменти для роботи, правила безпечної праці. Характеристика матеріалів ,ялинкові прикраси з паперу-гірлянди, об’ємні сніжинки, ліхтарики.
Виготовлення прикрас із серветок, тканини, волокнистих матеріалів (пташка, янгол, рибка).
Виготовлення кульок із ниток, клею ПВА та повітряних кульок.
Виготовлення сувенірів до Нового Року та Різдва Христового. Сувеніри під ялинку власноруч.
Форми практичної роботи: розробка ескізу, підбір матеріалів, виготовлення виробу, оздоблення, робота з додатковою літературою.
Очікувані результати: сувенір «Різдвяна торбинка», ялинкові прикраси.
10
7.
Ліплення із солоного тіста
Ознайомлення з техніками ліплення, видами, матеріалами. Безпека життєдіяльності під час роботи.
Ліплення з солоного тіста. Приготування маси для ліплення (1 склянка борошна, 0,5 склянки солі, 0,25 склянки води, 1 ч.л. клею ПВА, 1 ч.л. олії). Фарбування маси для ліплення.
Ліплення предметів посуду, виготовлення іграшок, свистульок. Створення тематичних композицій.
Альтернативні види матеріалів – холодна порцеляна (1 частина кукурудзяного крохмалю, 1частина соди, 1частина води-розмішати, вилити на розігріту пательню, нагрівати до утворення кульки, вимішувати).
Форми практичної роботи: пошукова робота , розробка ескізів, добір матеріалів, створення тематичних композицій.
Очікувані результати: півники, свистульки, тематична композиція «Яблунева гілка» та ін..
10
8.
Вишивка-як вид ДПМ
Характерні особливості української вишивки. Техніка безпеки під час роботи. Технологія виконання швів, основні матеріали для роботи. Добір тканин, ниток, підбір кольорів. Інструменти для роботи.
Із історії виникнення української вишивки. Проведення пошукової роботи. Значення вишивки в житті людини.
Види лічильних технік. Хрестики, їх різновиди. Технологія виконання хрестикових швів.
Робота зі схемами, вміння «читати» схеми для вишивки хрестиком. Підбір схеми, інструментів, матеріалів для вишивки нескладного краєвиду. Контроль якості, обрамлення виробу.
Поняття про стилізацію рослинного світу. Види орнаментів. Розробка орнаментів для вишивки серветок чи рушників. Поняття про композицію, створення композицій для вишивки серветок . Добір тканини, ниток, підбір кольорів.
Початкові шви, ознайомлення зі швами, вправи на виконання швів «уперед голка», «назад голка», «стебловий», « тамбурний», та ін.. Вправи на виконання початкових швів. Вишивка серветки початковими швами. Кінцева обробка, контроль якості виробу.
Рушничок і рушничкові шви. Значення рушників в житті людини. Традиційне застосування рушників у побуті. Рушники різних регіонів України. Дослідницька та пошукова робота. Замальовка рушникових технік. Добір матеріалів для вишивки рушників. Поняття про візерунок, види візерунків. Творча робота над створенням візерунків. Розробка основної композиції. Поняття про « Дерево життя», основні правила його складання.
Види рушників, особливості рушників Запорізької області.
Поняття про козацький рушник. Вишивка рушника на вибір. Обробка країв рушника китицями, тортчками, мережками.
Форми практичної роботи: пошукова робота, малювання орнаментів, створення композицій, знайомство з видами швів, ознайомлення з додатковою літературою, журналом «Народні майстри Запорізької області», проведення виховного заходу «І на тім рушничкові», вишивка виробів, екскурсія до сільських майстринь з вишивки.
Очікувані результати: вишивка серветки, краєвиду, рушничка.
42
9.
Виготовлення м’якої іграшки
Правила безпечної роботи та особистої гігієни під час виготовлення м’якої іграшки. Техніка виконання, матеріали, інструменти для роботи. Характеристика матеріалів (основні -  штучне та натуральне хутро, тканина, волокнисті матеріали та ін.., допоміжні – синтапон, поролон, ватин, фурнітура – ґудзики, кнопки, блискавки.
Технологія виготовлення іграшок на основі кола. Створення ескізу, розробка креслення, виготовлення лекал, розкрій, безпека праці при розкрої. Пошив та оздоблення іграшки. Контроль якості готового виробу.
Виготовлення іграшки на основі дитячої шкарпетки. Вироби – аналоги, робота в Інтернеті, з додатковою літературою. Розробка власної конструкції виробу.
Виготовлення виробу за власним ескізом. Контроль якості готового виробу.
Форми практичної роботи: пошукова робота, добір матеріалів, розробка ескізу, пошиття виробу, оцінка якості.
Очікувані результати: іграшки на основі кола; песик, зайчик чи котик із дитячої шкарпетки.
20
10
Плетіння гачком та на спицях
Правила безпечної праці при роботі з гострими та ріжучими інструментами. Основні матеріали для роботи, інструменти, їх вибір.
Добір гачків відповідно пряжі. Ознайомлення з будовою гачків. Будова петлі. Повітряна петля, ланцюжок із повітряних петель. Основні елементи плетіння гачком. Умовні позначення, читання схем.
Плетіння нескладних виробів – чохол для мобільного телефону, окулярів, серветки, іграшки для пальчикового дитячого театру.
В’язання на спицях. Види спиць,добір матеріалів. Будова петлі, умовні позначення. Читання схем для в’язання спицями. Набір петель початкового ряду. Набір і розрахунок петель. Плетіння візерунків. Плетіння нескладного виробу.
Форми практичної роботи: вивчення зразків, вправи на плетіння, вивчення зразків, робота  з журналами, складання схем, плетіння виробів.
Очікувані результати: чохол для мобільного телефону, іграшки для пальчикового театру, серветки, панчохи, рукавички.
24
11.
Плетіння газетними трубочками
Безпека праці, особиста гігієна, санітарія. Матеріали, інструменти, техніка плетіння. Створення ескізу, аналіз виробів – аналогів. Підготовка матеріалів, скручування  газетних трубочок. Освоєння технік плетіння.
Плетіння кошичка. Плетіння основи виробу. Способи нарощування трубочок. Завершення плетіння. Способи оздоблення.
Розробка варіанту власного виробу. Плетіння власного виробу. Фарбування створеного виробу.  Оцінка якості виробу.
Форми практичної роботи : створення ескізу, робота з додатковою літературою, плетіння виробу. Очікувані результати:кошик з квітами, ваза, вітрячок.
30
12.
Наші обереги
Ставлення українців до Сонця, Землі, Води, Місяця. Урок милування природою. Рослини – символи України. Трави,
Квіти, рослини, дерева й кущі в українських обрядах. Екскурсія в природу. Правила безпеки під час екскурсії в природу.
Мати, родина, дім – вічні символи українського народу.
Пошукова робота. Виконання родовідного дерева гуртківця.
Бесіда про обряди, свята, їх значення в житті людей. Робота з довідковою літературою.
Форми практичної роботи: пошукова робота, розробка сценаріїв до свят.
Очікувані результати: створення родовідного дерева.
14


Рекомендації щодо планування гурткових занять
         Програма гуртка орієнтовна. За бажанням,  керівники   гуртків можуть змінювати об’єкти для виготовлення. Незмінним має залишатися теоретичний матеріал. Особливу увагу слід приділяти правильній організації робочого місця під час кожного виду робіт, правилам безпечної праці при роботі з різним обладнанням та інструментами. Вихованці мають знати правила особистої гігієни. Перед кожною новою темою слід провести ознайомлення з певним видом промислу, короткими історичними відомостями про даний вид мистецтва, учні мають опрацювати додаткову літературу, провести пошукову роботу. Доречним буде дати завдання ознайомитися з майстрами селища з даного виду мистецтва, провести з ними бесіду, по можливості , запросити для спілкування.
         Гуртківці дуже люблять екскурсію в природу. Такі заняття мають велике естетичне, практичне  та пізнавальне значення. Восени проводимо урок милування природою, діти спостерігають за природними явищами. Спостереження проводяться під девізом «Прикметі вір, та перевір». Дуже подобається вихованцям збирати рослинний матеріал для засушування та подальшого використання під час виготовлення колажів та аплікацій, а також монотипій з фарб та листя. Під час прогулянок створюється добрий емоційний стан, поліпшується настрій, діти багато фантазують.                         
         Послідовно переходимо до теми «Аплікація», розпочати можна  роботою з природним матеріалом, який попередньо вже заготували. Із зібраного свіжого листя діти виготовляють монотипію, це дуже цікаво, створювати абстрактні композиції, виявляти свої творчі здібності,уяву та фантазію. На початку вивчення теми слід ознайомити вихованців із історією виникнення аплікації. Виникнення цього виду мистецтва відносять до древніх часів та пов’язують із виникненням першого стібка, шва на одязі зі шкір тварин. Еволюція аплікації відстежується по зображеннях в пам’ятках мистецтва древніх цивілізацій Азії, Європи, Америки, з літературних джерел, а також за збереженими зразками аплікацій різних часів та народів.            
         Дуже цікаво проходить заняття за темою «Виготовлення аплікації з природного матеріалу», діти розділяються на групи, які створюють композицію «Осінь золота». Кожна група має власне завдання, після виконання роботи кожна група має презентувати власну роботу, це дуже творчо та  цікаво.[Додаток 4] Вихованці люблять працювати з папером, волокнистими  матеріалами, тканиною.                                        
         Творчою  та захоплюючою є робота з тополиним пухом. Тополиний пух, що кожної весни покриває «білим снігом» газони, вулиці міст і сіл, залітає у відчинені вікна квартир, викликаючи невдоволення пожильців, насправді може їх і порадувати. Іноді навіть важко повірити, що картина створена без фарб, пензля та клею. Аплікації із тополиного пуху однотонні, нагадують гризайлі. Вони дуже ніжні, повітряні та витончені. Обираючи теми для таких аплікацій слід звернути увагу на те, що легше працювати тоді, коли деталей небагато та вони не дуже дрібні. Крім тополиного пуху в роботі використовують й інші рослини – пухоноси :бавовник, іван-чай, осот. Для основи аплікації використовують оксамитовий папір, готують ескіз, який потім переносять на фон. Прокладку пуху починають з крайнього лівого боку, прикривши неробочу частину  чистим папером, аби білі ескізні лінії не стерлися. Пушинки накладають спочатку тонким шаром, а потім густим в місцях, де треба підсилити відтінки. Для полегшення роботи можливе використання трафарета. Аплікації із тополиного пуху слід розміщувати під скло та окантовувати.                             
         Діти дуже люблять працювати з різними матеріалами , поєднувати різні види технік в одній роботі, одним словом, творити. Саме робота із виготовлення колажів дає можливість вихованцям проявити свою творчість. Поєднуємо об’ємну вишивку, деталі, виготовлені із пластикових пляшок (метелики, квіти, листочки), намисто, мушлі, камінці, доповнюємо деталями із солоного тіста.        
         Цікавою є тема «Робота з пап’є-маше». Діти вчаться створювати фрукти, овочі, дрібні предмети побуту. Виконуються такі практичні роботи, як, створення ескізу виробу, підготовка клейової основи, створення декоративного посуду на власний розсуд та за завданням вчителя, потім учні знайомляться з видами оздоблень та оздоблюють створений виріб.
         Обираючи тему «Виготовлення сувенірів та ялинкових прикрас» вчитель добирає та пропонує учням варіанти сувенірів, нескладних в роботі, та таких, які можна використовувати під час ярмарки чи будь-яких свят. Гуртківці виготовляють святкові листівки, ялинкові прикраси. [Додаток 3] Керівники гуртка можуть змінювати об’єкти проектування на власний розсуд.
         Тема «Ліплення із солоного тіста» пропонує використання не лише солоного тіста, але й інших пластичних матеріалів, таких ,як пластилін, глина, новий матеріал-холодна порцеляна. Не зайвим буде звернутися до історії виникнення гончарства, ознайомити учнів з народними майстрами декоративно-прикладного мистецтва. Учні з задоволенням створюють нескладні  предмети побуту, оздоблюють їх на свій смак. Можна створювати тематичні композиції з солоного тіста, розмальовувати їх гуашевими фарбами , покривати лаком для кращого зберігання.    
         Я сама дуже полюбляю вишивку, тому обираю більшу кількість годин на її вивчення. В цьому розділі пропонується ознайомитися з матеріалами та інструментами для вишивки, навчити добирати тканини та нитки для вишивання, вчити вихованців добирати кольори. Діти працюють з додатковою літературою, з журналами по рукоділлю, вчаться добирати візерунки для вишивання, складають їх самі. Обов’язково знайомлю вихованців з народними майстрами Запорізької області, пропоную дізнатися, чи є умільці з вишивки в їхньому селищі, знайомлю з історією виникнення української вишивки. Адже у невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка. З нею пов’язана багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.       [Додаток 2 фото 1. Вихованка гуртка «Умілі руки» Шефер Ріта, учасниця конкурсу МАН із своїм рушником]
         Вишивка – поширений вид декоративного й ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконуються вручну або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах. Хоч перші згадки про вишивку зустрічаються у давньогрецьких істориків, мабуть, ніколи не зможемо довідатися, хто і коли вперше втілив у вишивці красу природи, свої почуття, любов до рідної землі. Однією з причин цього є те, що тканина недовговічна, і наука позбавлена можливості точно визначити час виникнення цього виду мистецтва, тому ми змушені приймати на віру здогади і припущення дослідників.     Дані археологічних розкопок,свідчення літописів і нотатки мандрівників минулого дають змогу вважати, що початок мистецтва вишивання на території, яку займає сучасна Україна, сягає у глибину віків,його розвиток триває з незапам’ятних часів і до наших днів      .
         Особливу увагу хочеться звернути на «Об’ємну вишивку» - яка виникла не так давно і є підсумком десятилітнього викладання в багатьох країнах та є натхненням багатьох викладачів. Дуже гарно виглядають пейзажі, зразки флори та фауни, виконані в техніці об’ємної вишивки. Цікавими є й матеріали для цієї вишивки. Для вишивання використовують нитки як муліне, так і нитки перле – це блискучі кручені нитки, які ідеально підходять для вишивальниць-початківців, вони не перекручуються, завдяки чому стібки мають гарний вигляд. Крім того, використовують м’які бавовняні нитки, нитки бродер, гобеленову вовну. Серед тканин переважають грубі лляні та полотно, гобеленові тканини, підкладка та фетр. Керівникам гуртків пропоную спробувати свої сили в об’ємній вишивці та поступово залучати й своїх вихованців, думаю, ви зможете отримати велику насолоду й задоволення.                                                                                         Виготовлення м’якої іграшки – цікаве й творче заняття. Роботу починаємо із виготовлення іграшок на основі кола – це легко й під силу виконати всім гуртківцям. Проявити свою фантазію можна й виготовляючи іграшку зі звичайної дитячої шкарпетки. Виходять дуже милі й симпатичні тваринки – собачки, котики,  зайчики.                                                
         Під час занять, пов’язаних з в’язанням гачком та на спицях, діти знайомляться з видами матеріалів, необхідних для створення виробів, правилами безпечної праці при поводженні з гострими та ріжучими інструментами, вчаться виконувати основні елементи плетіння, виконувати нескладні узори. Далі, ознайомившись з основними видами петель , вчаться плести чохли для мобільного телефону чи окулярів, пізніше – можна створювати плетені іграшки для пальчикового театру.              
         Плетіння газетними трубочками – цікавий вид техніки, який нагадує плетіння лозою, та на жаль, не завжди можливо знайти матеріали. А ось повторне використання сировини є можливим – прочитані газети вже не потрібні – ось і матеріал для роботи. Ознайомитися з технікою роботи , практичне напрацювання навичок, а вже тоді вмикай фантазію і виріб готовий.                                                                                                  
         Навесні на нас знову чекає екскурсія в природу, милування весняними явищами, перевірка народних прикмет. Діти знайомляться з рослинами – символами України, збирають цікаві матеріали. Обов’язковим є ознайомлення зі святами та обрядами на Україні, значення рослин в українській обрядовості. Проводиться пошукова робота, учні створюють родовідне дерево.[Додаток 3]


Словничок термінів:
Нитки «перле»- блискучі кручені нитки,які ідеально підходять для початківців, вони не перекручуються і стібки виходять рівними.
Крейда акварельна - для розфарбовування тканин, накреслити лінію крейдою, потім змочити пензлик водою та змочити лінію, в результаті утвориться ефект акварелі.
Сінель – текстуровані нитки з вузликами, які надають вишивці об’ємного ефекту.
Аплікація – вид художнього оздоблення виробів кольоровими клаптиками тканини або шкіри, попередньо вишитими або вирізаними і нашитими на окремі елементи узору.
Вишивка – вид народного декоративно – ужиткового мистецтва; орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, повсті, виконане різними ручними або машинними швами.
Гладь – вид вишивки, в якій стібки щільно прилягають один до одного, суцільно покриваючи узор.
Мережка – ажурна вишивка, зроблена на місці висмикнутих із тканини ниток.
Хрестик – два діагонально або перпендикулярно перехрещених стібки однакового розміру.
Орігамі – мистецтво створення із паперу об’ємних фігур шляхом складування паперу. (папір –« орі», чарівний дух – гамі ).
Камі – японський термін, який означає квадратики із спеціального паперу.
Васі – спеціальний, зроблений вручну японський папір.


                                                                                       Додаток 1
Розробка гурткового заняття на тему: «Барви золотої осені. Виготовлення аплікації з природного матеріалу».
Мета заняття:                                                             
Навчити вихованців добирати матеріали для виготовлення аплікацій (тематичних, абстрактних);
Вчити створювати композиції, знайомити з технологією виконання аплікацій;
розвивати творчі здібності, уяву та фантазію;
виховувати почуття колективізму під час роботи в групах.
Наочність, обладнання, матеріали: зразки робіт в техніці аплікації з різних матеріалів, природні матеріали (засушене листя, квіти, частини рослин),клей, ножиці, картон, паспарту.                                                                                 
Хід заняття
І. Організаційний момент:                                                                            а) перевірка готовності до занять
б) повідомлення теми, мети занять;                                             
 Любі діти! Сьогодні наше гурткове заняття ми проведемо під девізом      :        Бог создал мир из ничего
                Учись, художник, у него
                И если твой талант – крупица,
                Соделай с нею чудеса
                Взрасти безмерные леса
                И сам, как сказочная птица
                Умчись высоко в небеса!
         Цими словами Костянтина Бальмонта хочеться розпочати наше заняття. Давайте здивуємо присутніх своїми вміннями та творчістю, створивши невеличкі чудеса із матеріалів, які зібрали під час гурткових занять.
Проблемне питання, яке треба вирішити в кінці заняття – Аплікація – це мистецтво відтворення чи прояв творчості?
ІІ. Пояснення нового матеріалу, вступний інструктаж.  
1.       Правила особистої гігієни і санітарії під час виготовлення аплікації;
2.       Правила безпечної праці під час роботи з гострими та ріжучими інструментами.
Так яких правил слід особистої гігієни слід дотримуватися?
1.       Одягти спецодяг.
2.       Сидіти рівно, вільно, не сутулячись.
3.       Сидіти так, щоб світло падало спереду або зліва. 
Правила безпечної праці при роботі з гострими та ріжучими інструментами.
1.       Ножиці тримати справа,  із  зімкненими лезами.
2.       Передавати ножиці слід кільцями вперед, тримаючи їх за зімкнені леза.
Матеріали та інструменти для роботи.
         Під час виготовлення аплікації нам будуть потрібні такі матеріали: картон для фону, засушений рослинний матеріал, клей, папір, клаптики тканини та ін..
Інструменти: ножиці, пензлик для клею, лінійки, олівці, фломастери.
Все це слід розмістити в правому кутку столу. 
3.Поняття про композицію
Композиція – це творче поєднання різних елементів узору, але однакових за формою, кольором, змістом.
4.Аплікація та її різновиди.
Аплікація  - від латинської (аплікатіо – прикладати, накладати), один із видів ОТМ, оснований на підборі, вирізанні,накладанні окремих форм та закріплення їх на фоні.
Аплікація є предметна – гілка, гриб; сюжетна – якась подія або певна тематика; декоративна – орнаменти, візерунки.
ІV. Завдання для виконання (за групами)
І група -  сюжетна аплікація з природних матеріалів
ІІ група – предметна аплікація з природних матеріалів
ІІІ група – абстрактна композиція
Вчитель: Діти! На минулому уроці ви вже підготували все необхідне  для створення  тематичної композиції:
1.       Підготували фон
2.       Нанесли на нього ескіз (для чого ми це зробили? )
3.       Підготували трафарети й вирізали за допомогою них деталі композиції
4.       А тепер, керуючись рекомендаціями бригадирів , виконуєте загальну творчу композицію, наклеюючи підготовлені деталі на розмічені місця
Поради від досвідчених умільців:  
1.            Ножиці не повинні бути тупі, щоб лінія зрізу була рівненька та папір не защипувався.
2.            Права рука з ножицями нерухома , а ліва рухає заготовку по намічених лініях.
V. Показ правильних прийомів вирізування.
VІ. Наклеювання деталей на фон.
1.            Проводити наклеювання на чистому аркуші.
2.            Промазувати клеєм лише деталі, а не фон.
3.            Наклеїти, покрити зверху чистим аркушем паперу, придавити папір ребром долоні.
4.            Наклеювати в такій послідовності – спочатку віддалені, а вже потім наближені до переднього плану деталі.
5.            Останній етап – висушування, свої  роботи слід покласти під груз для надання красивої плоскої форми. 
VІІ. Виконання групами практичної роботи за отриманими завданнями та інструкційними картками.
Презентації робіт.
І група – «Осінній краєвид»
Праворуч – сонце і пожежі
Палають гір високі вежі,
Палають хвилі вогняні,
І хмари в димі і вогні.
            Ліворуч –місяць сплів мережку
            І застилає нею стежку,
            Мов зараз буде в млі ясній
            Цариця Осінь йти по ній.
Ми представляємо свою роботу – «Осінній краєвид». На ній сонячний осінній день, дерева вкриті багряним листям, в небі – блакитні хмарки. На передньому плані – величне дерево, вітер обриває з нього листочки й кружляє ними в повітрі. В своїй роботі ми поєднали різні матеріали – різнокольорові клаптики, засушене листячко, кольоровий папір та ін..
ІІ група – «Осінь за вікном»
Наша композиція навіяна спогадами про тепле літечко. Але за вікном початок осені, дні ще достатньо теплі та сонячні, але вітер розгойдує гілки дерев, листя опадає і нам трохи сумно…..
ІІІ група – абстрактна композиція «Осінь»
Наша робота виявилася дуже цікавою. Створювати абстрактну композицію було так захоплююче. Адже це не так просто – за допомогою кольорів, плям та геометричних фігур передати стан та настрій  в природі. Ми вважаємо, що нам це вдалося.
Вчитель: Ну що ж, любі діти, вам дійсно вдалося передати свої почуття, свій стан та настрій під час створення своїх композицій. Ви прекрасно справилися з поставленими завданнями. А тепер дайте відповідь на питання, яке було поставлене перед вами на початку нашого заняття.
Відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку.
Аплікація – це прояв творчості, і це ми бачимо з наших робіт. Адже ми всі отримали одне завдання, а виконали його  по-різному, а якби ми просто відтворили запропоноване вчителем, то не отримали б такої насолоди від творчості та від роботи в цілому.
Домашнє завдання:підготувати матеріали для колажу «Захід сонця».
                                                                                         Додаток 2












Фото 1.Учасниця конкурсу МАН демонструє свою роботу












Фото 2. Вихованці гуртка «Умілі руки» під час занять

Додаток 3












Фото 3. Відкрите гурткове заняття «Містечко умільців»












Фото 4. Робота станції «Бісероплетіння»

                                                                                    Додаток 4












Фото 5. Відкрите гурткове заняття «Барви золотої осені»













Фото 6. Відкрите гурткове заняття «Барви золотої осені»

Список використаної літератури
1.            Гусакова М.А. Аппликация. – М.: Просвещение, 1987. – 126с.
2.            Новицька Т.В. Аплікація з тканини та волокнистих матеріалів. Все для вчителя: інформаційно – практичний бюлетень. – К: Ред. Газ. «Позакласний час», 2008. - №6. – с.53-56.
3.            Лесли Турпин-Делпорт. Обьёмная вышивка. - Х.: Клуб семейного досуга 2010. – 142с.
4.            Сунбоук Смит. Волшебный мир оригами. – Х.: Книжный клуб, 2007. – 104с.
5.            Маргарита Максимова. Уроки в’язання. – К.: Глобус, 1992. – 239с.
6.            Радкевич В.О., Пащенко Г.М. – Технологія вишивки. – К.: Вища школа. – 1997. – 302с.
7.            Таболкін Дмитро. Українські традиції і звичаї. – Х.: Фоліо, 2008. 317с.
8.            Стильные украшения для дома своими руками. Х.:Книжный клуб, 2007. – 263 с.
9.            Костикова И.Ю. Школа лоскутной техники. – М.: Культура и традиции, 1997.
10.       Гурбина Е.А. Обучение искусству рукоделия – конспекты занятий по темам :бисер, пэчворк, изготовление игрушек. – Волгоград: Учитель, 2008. – 137с.





Комментариев нет:

Отправить комментарий